(شرکت صنایع وکیوم آسیا)
کمپرسور هوا
فشرده ساز هوا (به انگلیسی: Air compressor) دستگاهی است که برای تبدیل قدرت یا انرژی (که معمولاً از موتور الکتریکی، موتور دیزل و موتور بنزینی بدست میآید) به انرژی جنبشی استفاده میشود.
این دستگاه با فشرذه سازی هوا کار میکند و هوای فشرده شده به سرعت آزاد شده و نیروی زیادی ایجاد میشود.
فشرده سازهای هوا انواع مختلفی دارند و همه آنها زیرمجموعه دو دسته ۱-جا به جایی مثبت ۲-جا به جایی منفی هستند.
کُمپرِسور یا متراکم کننده (به انگلیسی: Compressor) میتوانند برای فشرده کردن سیالات به کار رود و اسم عامیانه آن پمپ میباشد. در برخی دستگاهها و ماشینآلات، کمپرسورها وسایلی هستند که توسط آنها هوا فشرده شده و سپس به سمت قسمت احتراق فرستاده میشود.
از کمپرسورها برای فشرده کردن گازها استفاده میشود. در حقیقت کمپرسورها وسایلی هستند که با صرف انرژی مکانیکی فراوانی، سیال را با سرعت به درون خود مکیده و سپس آنرا فشرده میسازند. در اثر این عملیات، دمای گازی که فشرده میشود نیز افزایش مییابد. معمولاً گاز پر فشار خروجی از کمپرسورها را از یک سیستم خنککننده عبور میدهند تا دمای گاز دوباره به حد معمولی بازگردد. انواع گوناگونی از کمپرسور وجود دارد که برای مصارف صنعتی و عمومی طراحی شدهاند. بد نیست بدانید که حتی پمپ آکواریوم که برای وارد کردن هوا به آکواریوم ماهیها استفاده میشود نیز یک نوع کمپرسور است.
برای سفارش انواع کمپرسور از برندهای معتبر جهانی با ما تماس بگیرید.
هواساز
هواساز (به انگلیسی: Air End) در کمپرسورهای اسکرو برای فشرده سازی هوا از وسیله ای به نام ایراِند یا هواساز که از یک پوسته و دو مارپیچ ساخته شدهاست استفاده میگردد که توسط گیربکس، انرژی مکانیکی چرخشی را دریافت میکنند.
ایراِند یا هواساز، محفظه ای ازکمپرسور اسکرو است که قلب کمپرسور محسوب میشود که عملکرد فشرده سازی هوا را انجام میدهد و در قالب طرح پیستونی و پیچی ساخته میشوند.
کمپرسور سیلندر پیستونی
بخار را با استفاده از پیستون در سیلندر فشرده میکنند. کمپرسورهای سیلندر پیستونی شبیه موتورهای خودرو هستند که پیستون توسط دژنپینگ و شاتون متصل میگردد و شاتون به میل لنگ متصل میگردد و بر اساس سایز کمپرسورهای سیلندر پیستونی از یک یا چند سیلندر تشکیل شدهاست. چند سلیندر ممکن است در یک خط، مقابل هم یا در آرایش V شکل قرار گرفته باشند در هر سیلندر دو سوپاپ Suction و Dissharge قرار دارند ای سوپاپها به کمپرسور قابلیت کمپرس کردن و پمپ کردن آن را میدهد و معمولاً در بالای سیلندر قرار دارد.
نحوه عملکرد
حرکت در قسمت بالای سیلندر که فضای مرده نامیده میشود شروع میشود و پیستون شروع به حرکت رو به پایین میکند و چون هر دو سوپاپ بسته هستند حرکت رو به پایین سبب کاهش فشار سیلندر میشود و وقتی فشار به پایینتر از فشار قسمت ساکشن برسد سوپاپ ساکشن باز شده و بخار وار کمپرسور میشود، پیستون به پایین آمدن ادامه میدهد و بخار بیشتری وارد سیلندر میشود و وقتی پیستون به پایینترین قسمت کوسه حرکت خود میرسد سوپاپ ساکشن بسته میشود و وقتی پیستون دوباره بالا میآید فضا کم شده و فشار افزایش مییابد. وقتی فشار داخل سیلندر به بالاتر از فشار خط dissharge برسد یا برابر آن، فشار باعث باز شدن سوپاپ dissharge میشود و اجازه میدهد بخار فشرده شده از کمپرسور خارج شود این روند تا رسیدن پیستون به بالاترین نقطه کورس حرکت، ادامه مییابد و بیشترین بخار فشرده شده به خط dissharge میرود و وقتی به پایین رفتن میکند سوپاپ dissharge بسته میشود و سیکل دوباره تکرار میشود این سیکل کمپرس کردن بخار با استفاده از کمپرسور سیلندر پیستونی است.
- ۰۰/۰۴/۰۷